Sprawnie funkcjonująca administracja samorządowa
Motywowanie pracowników
2 maja 2009
W dniach 16-17.06.2009, 04-05.06.2009 odbyły się identyczne pod względem merytorycznym dwudniowe szkolenia „Motywowanie pracowników”. Szkolenie przeprowadzono dla jednej grupy (16-17.06) w Człuchowie, a dla drugiej grupy (04-05.06) w Bytowie. W szkoleniach łącznie wzięło udział 23 pracowników organów JST. W trakcie szkolenia poszerzali swoją wiedzę i umiejętności w zakresie motywowania pracowników.
Szkolenie zostało zrealizowane zgodnie z planem i zawierało zagadnienia:
- wprowadzenie do tematyki motywacji: prezentacja podstawowych pojęć, motywacja jako element zarządzania zasobami ludzkimi, proces motywacji, podejścia i strategie w procesie motywacji, stereotypowe wyobrażenia motywacji
- teoria i praktyka motywacji: teorie naukowe (m. in. Masowa, Herzberga, McClellanda), potrzeba osiągnięć, motywatory zewnętrzne i wewnętrzne
- motywacja indywidualna: źródła, rozpoznawanie potrzeb i diagnoza kondycji, znaczenie osobowości i jej rodzaje, pozapłacowe sposoby motywacji, wpływ motywatorów na rozwój osobisty i zawodowy pracowników
- automotywacja kierowników a motywacja podwładnych: style kierowania, rodzaje i sposoby motywacji i automotywacja
- praca zespołowa: lider i jego rola, współzawodnictwo, sukces i jego znaczenie, budowanie pozytywnych relacji i współpraca w zespole, lojalność
- komunikacja i jej znaczenie w motywacji: relacja przełożony – pracownik, informacje zwrotne jako podstawa pozytywnych relacji, konstruktywna krytyka, motywowanie przez pochwały; rozmowy rozwijające, oceniające, korygujące
- wykorzystanie narzędzi motywacji pozafinansowej i praktyka ich stosowania: wykorzystanie motywacji wewnętrznej i znaczenie zewnętrznej, systemy kar i nagród, wzmocnienie systemu motywacji pracowników
- rola szefa w motywowaniu podwładnych: delegowanie i trening osobisty jako podstawowe narzędzia motywowania
- błędy: najczęściej spotykane demotywatory (jak nie popełniać błędów innych, jak zarządzać żeby nie demotywować).
Każdy z uczestników odbył 16 godzin szkolenia (dwa dni szkoleniowe w godzinach od 8.30 do 15.30). W trakcie zajęć uczestnicy wzbogacili swoją wiedzę oraz rozwinęli kompetencje z zakresu motywowania i automotywacji. Wartość merytoryczna szkolenia wzbogaciła wiedzę uczestników, dzięki czemu zostanie podniesiony poziom jakości świadczonych przez Urząd usług.
Za organizację i przeprowadzenie szkolenia odpowiedzialna była firma Europejska Grupa Doradcza Sp. z o.o. z Kalisza , wyłoniona w przetargu nieograniczonym.