Oficjalny portal Urzędu Gminy w Bytowie

Powiększ tekst Zmniejsz tekst ‹‹ powrót Drukuj

Organizacja kaszubskich wędrówek

4 grudnia 2023
Zadanie zostało zrealizowane przez bytowski oddział Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego w terminie: 2023-03-01 - 2023-09-15 dzięki dofinansowaniu z gminy Bytów.
W ramach kaszubskich wędrówek zorganizowaliśmy pieszą wędrówkę oraz 2 wyjazdy autokarowe, aby promować naszą „małą ojczyznę”. Pierwszy z wyjazdów był związany z udziałem w Dniu Jedności Kaszubów, który odbył się w Gniewinie 19 marca. Przy tej okazji zwiedziliśmy także tą miejscowość, w tym: neogotycki kościół z 1870 roku, dom kultury oraz weszliśmy na wieżę widokową „Kaszubskie Oko” o wysokości 41 metrów, z której roztacza się widok na jezioro Żarnowieckie i na Wysoczyznę Żarnowiecką.

3 maja odbyła się majówka z przyjaciółmi na trasie: Płotowo-Góra Siemierzycka-Rekowo. Autokarem wyruszyliśmy z Bytowa, a przy Jeziorze Czarnik w Płotowie rozpoczęliśmy wspólny spacer. Po drodze podziwialiśmy osobliwości przyrody okolic Rekowa i Płotowa. Jednym z punktów na pokonywanej ścieżce przyrodniczej jest Góra Siemierzycka. Mierzące 256 m n.p.m. wzgórze jest kulminacją morenowych wzniesień przecinających z północnego wschodu na południowy zachód Pomorze. Od 2005 r. na szczycie znajduje się ogólnodostępna wieża widokowa, z której można podziwiać okolice Rekowa oraz sięgającą po horyzont porośniętą lasami równinę sandrową. Większość uczestników wędrówki wdrapała się na wieżę. Kilka godzin spaceru wśród pięknej przyrody, wspaniałych krajobrazów i malowniczych szlaków, to był prawdziwy raj dla wszystkich zmysłów. Naszą wędrówkę zakończyliśmy w Punkcie Informacji Turystycznej w Rekowie, gdzie czekała pyszna zupa, swojski chleb oraz kawa i herbata, przygotowane przez KGW Malwy z Sierzna.

2 września wyruszyliśmy na Pomorze Wschodnie. Trasa wiodła przez Stare Polaszki, Pogódki, Skarszewy do Starogardu Gdańskiego, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Ziemi Kociewskiej oraz stare miasto, mury obronne z basztami, świątynie tj. gotycki kościół farny pw. św. Mateusza z XIV w. – najstarszy zachowany kościół w mieście, o układzie bazylikowym, kościół św. Katarzyny z 1802 r. oraz wiele licznych zabytków. Następnie udaliśmy się do Pelplina, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Diecezjalne oraz dawne opactwo cysterskie. Pelplin, dzięki swoim zabytkom, jest jednym z bardziej rozpoznawalnych miast w województwie pomorskim. Największe znaczenie dla turystyki ma zespół pocystersko-katedralny wpisany na Listę Pomników Historii, a także Biblia Gutenberga wpisana na Listę UNESCO. Gotycki pocysterski zespół klasztorny to kościół z przełomu XIII - XIV wieku, sklepienia z XIV, XV w. i 1557 r., odnawiany i częściowo rekonstruowany w latach 1894–1899, duża trójnawowa bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi o układzie nawy głównej imitującej układ halowy, z prosto zamkniętym prezbiterium i transeptem; bogate wyposażenie wnętrza – gotyckie stalle z połowy XV w., jedne z najcenniejszych w Polsce, o bogatej dekoracji; wielki manierystyczny ołtarz główny z lat 1623–1624 z obrazami Hermana Hana (Koronacja Marii, Wizja św. Bernarda) oraz bogatą dekoracją rzeźbiarską; manierystyczne ołtarze w nawach bocznych i przy filarach nawy głównej z obrazami Hermana Hana (słynny Pokłon pasterzy), A. Stecha, B. Strobla. Zwiedziliśmy także Muzeum Diecezjalne z bogatymi zbiorami sztuki gotyckiej (Biblia Gutenberga) oraz Tabulaturą pelplińską – jednym z najcenniejszych i najobszerniejszych zabytków muzycznych XVII-wiecznej Europy, klasycystyczny Pałac Biskupi z około 1837 r., ogrody biskupie. Podczas naszej wędrówki odwiedziliśmy miejsca związane z historią Pomorza a naszym przewodnikiem był prof. Cezary Obracht Prondzyński. Na zakończenie wędrówki odwiedziliśmy kociewski oddział Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego w Bytoni.

Liczba odwiedzin: 1263
Eksportuj do PDF
Eksportuj do XML
Do góry

Nimfa Kompleks Basenowo-RekreacyjnyMUZEUM ZACHODNIOKASZUBSKIE W BYTOWIEBiblioteka Miejska w BytowieStrategia Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Dorzecze SłupiWyślij pocztówkęPUP BytówStarostwo Powiatu BytowskiegoWodociągi noweRLGRBIZNES.GOVBPPGrobonetWojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku